Translate

Probota

O mica vacanta de primavara. Am profitat si am plecat pentru 3 zile intr-un circuit al manastirilor din Bucovina. A fost o a doua primavara. Parca s-ar fi reintors timpul.Cand la noi totul trecea deja la vara, in Bucovina totul de abia inflorea. A fost superb. Am plecat intr-o miercuri dimineata din Bucuresti spre primul punct de oprire Manastirea Probota.
O manastire mai putin stiuta si vizitata, ceea ce ne-a atras foarte mult.
Asadar am luat drumul spre Urziceni-Buzau-Ramnicu Sarat-Focsani-Bacau-Roman-Targu Frumos-Pascani-Falticeni. Un drum foarte bun. Am mers fara oprire drum intins.De aici incep "drumurile bune". La Falticeni am facut dreapta spre Dolhasca. Dupa vreo 22 km, la Dolhasca, am facut dreapta spre Probota. Un drum si mai infernal, de vreo 5 km. Dar peisajul de aici a compensat drumul rupt. O liniste si pace desavarsite.
Probota inseamna fratie. Manastirea mai este cunoscuta si sub numele de Manastirea Sf.Nicolae din Poiana. Manastirea este de o frumusete deosebita.
Istoria acestui locas incepe in timpul lui Petru I sau Stefan I, care a ridicat in apropiere o manastire din lemn, cu hramul „Sf. Nicolae". Stefan cel Mare a construit mai la vale o biserica din piatra, cu acelasi hram. Aici, in vremea lui Stefan cel Mare, a fost inmormantata mama acestuia, Oltea, calugarita cunoscuta sub numele de Maria. Aceasta biserica se presupune ca a fost distrusa de o revarsare a paraului Somuzului Mare. Ulterior,
in 1530, Petru Rares zideste actuala biserica „Sf. Nicolae", menit a-i servi drept loc de veci pentru sine si familiei sale. In partea de nord construieste o Casa Domneasca din piatra.
Beciul medieval din curte, restaurat, este vizitabil. In clisiarnita, un mic muzeu adaposteste piese rezultate in urma cercetarilor arheologice.In biserica se afla 21 de pietre tombale epigrafe.




































































Am plecat spre urmatorul punct de oprire si cazare-Suceava.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu